Avtalevilkår – Hovedrengjøring
Versjon 1.0 – Sist oppdatert 27. mai 2025
Denne avtalen gjelder mellom kunde og Renhold Proff ved gjennomføring av hovedrengjøring av bolig eller fritidseiendom.
GENERELT
Tjenesten leveres på avtalt dato, og vi møter med nødvendig utstyr og rengjøringsmidler – med mindre annet er avtalt.
For best resultat ber vi kunden informere oss skriftlig på forhånd om spesielle overflater, møbler, utstyr eller materialer som krever egen behandling. Har du spesialmidler som må benyttes, må disse stilles til disposisjon av kunden. Eventuell bruksanvisning bør være lett tilgjengelig.
Av HMS hensyn flytter vi ikke tunge gjenstander eller møbler under vask. Vi kan vaske bak disse dersom de dras frem før oppdraget starter
Ditt ansvar som kunde
-
Gi beskjed om det finnes sprinkleranlegg i boligen.
-
Rydd gjerne områder som skal vaskes, slik at vi får gjort jobben effektivt.
-
Flytt gjerne gjenstander av høy verdi eller affeksjonsverdi før vask.
-
Vask forutsetter at flater tåler vanlig bruk av vann og såpe.
-
Vi ber deg om å sikre hjemmet forsvarlig, som for eksempel dårlig oppheng av bilder og andre gjenstander på vegg samt speil og bilder lent mot vegg.
-
Gi oss beskjed om husdyr, skadedyr, eller endringer i boligens bruk (f.eks. flere rom, kjeller i bruk etc.).
-
Informer oss skriftlig hvis det er kameraovervåkning i boligen. Dette er viktig av hensyn til våre medarbeideres rett til privatliv på arbeidsplassen.
Hovedrengjøring – hva er inkludert?
Standard hovedrengjøring hos Renhold Proff inkluderer:
-
Støvsuging av gulv, tepper, lister og møbler
-
Vask av lister, brytere, karmer og dører (inkl. flekkfjerning)
-
Grundig støvtørking av flater (inntil 180 cm høyde)
-
Vask av panelovner og radiatorer
-
Vask av skap og skuffer utvendig
-
Rengjøring av bad: toalett, dusj, badekar og skap utvendig
-
Vask av kjøkkenflater, kjøkkenvifte og standard hvitevarer utvendig
-
Vindusvask innvendig og utvendig (forutsatt tilgjengelighet)
-
Tørrmopping av vegger og tak
Hvitevareservice
-
Fryser må være tømt, frakoblet og ferdig tint før vask
-
Komfyr må være tilkoblet strøm. Doble glass må demonteres av kunde på forhånd
-
Vaskemaskin og oppvaskmaskin vaskes med tablett.
-
For rens av oppvaskmaskin må egnet rensetablett legges frem
Merk: Vi demonterer ikke hvitevarer eller innredning.
Vindusvask
Vindusvask gjelder standard enkle vinduer uten sprosser.
Tillegg gjelder for:
-
Doble vinduer eller sprosser
-
Innglassede balkonger
-
Montert solskjerming/persienner
Utvendig vindusvask forutsetter at vinduene er tilgjengelige uten bruk av lift/stige.
Renhold Proff forbeholder seg retten til å vurdere om det er forsvarlig å vaske vinduer ved minusgrader. Dersom vinduene fryser ved innvendig vask, vil ikke vinduene bli vasket.
Baderom og våtrom
-
Vi vasker alle flater og skap utvendig
-
Sluk renses der det er tilgjengelig
-
Bak og under badekar vaskes dersom det er trukket frem
-
Vifter vaskes utvendig
Av HMS hensyn flytter vi normalt ikke på tunge gjenstander eller møbler med mindre annet er avtalt i forkant.
Vegger og tak
-
Vi tørrmopper som standard
-
Ønskes vask med fukt, må det avtales særskilt og gjøres på kundens ansvar (skjolder kan forekomme)
-
Vi vasker ikke vegger/tak med sprinkleranlegg
Vi anbefaler i utgangspunktet kun tørrmopping av tak, ettersom det er stor sannsynlighet for skjolder etter vask. Dersom det vaskes, anbefaler vi at det males etter vasken. Renhold Proff tar ikke ansvar for eventuelle skjolder etter vask av tak.
Panelvegger: Vi bruker mer tid på å støvtørke samt vaske vegger med panel enn glatte vegger. Ekstra tid tas på timer i tillegg.
Tilleggstjenester (må bestilles separat):
-
Sengetøyskift
-
Tørrstøvtørk over 180 cm
-
Desinfisering
-
Luktfjerning
-
Kalkfjerning
-
Utvendig kosting og enkel vask av terrasse/balkong, glassveranda, boder eller garasjen
(vi utfører ikke skrubbing eller rens av utvendig treverk eller betong) -
Vask av tak og vegger med såpe/kjemikalier (NB! kan medføre skjolder)
Nøkler og adgang
Nøkler kan leveres direkte til vasketeamet ved oppmøte. Nøkler og eventuelle alarmkoder behandles konfidensielt i henhold til våre rutiner.
Utstyr og kjemikalier
Vi tar med alt nødvendig utstyr.
Dersom kunden ønsker bruk av egne produkter, er dette på eget ansvar og må avtales i forkant. Vi tar ikke ansvar for eventuelle skader som følge av bruk av kundens egne midler.
Dersom det finnes materialer, flater, installasjoner eller utstyr som krever særskilt behandling (for eksempel naturstein, ubehandlede metaller, spesiallakkerte flater eller lignende), er det kundens ansvar å opplyse skriftlig om dette på forhånd og legge frem eventuell bruksanvisning eller krav til spesialmidler. Renhold Proff kan ikke holdes ansvarlig for skader, misfarging eller endringer som oppstår ved bruk av våre egne rengjøringsmidler eller utstyr, eller ved bruk av kundens egne produkter, dersom nødvendig informasjon om spesielle krav ikke er gitt på forhånd.
Parkering
Dersom gratis parkering ikke er tilgjengelig, tilkommer 125 kr i tillegg for dekning av kostnader. Kunden plikter å informere om eventuelle parkeringsbegrensninger.
Pris og betingelser
-
Pris fastsettes basert på kvadratmeter og tjenestetype
-
Utleieenhet prises separat
-
Det forutsettes at boligen er normalt vedlikeholdt. Ved avvik må dette meddeles til Renhold Proff, og oppgitt pris kan avvike. Dette gjelder spesielt ved røyking og annen type luktsanering.
-
Fakturering skjer basert på avtalt pris eller faktisk brukt tid
Dersom kunden ikke er tilgjengelig ved utførelse av oppdraget, vil eventuelle avvik løses av Renhold Proff i henhold til våre standarder. Dette kan medføre ekstra tid for å løse avviket. Tid beregnes opp til nærmeste kvarter ved timespris. Eventuell ventetid vil faktureres.
Betaling
Betaling skjer med faktura:
-
Faktura
Betalingsbetingelser ved faktura er 10 dager. Det påløper renter ved forsinket betaling i henhold til Lov om renter ved forsinket betaling m.m. Purregebyr tilkommer. Service vil bli stoppet ved manglende betaling.
Avbestilling
-
Du har rett til å gå fra denne avtalen innen 14 dager uten å oppgi noen grunn.
Angrefristen utløper 14 dager etter inngåelsen av avtalen. -
Etter angrefristen gjelder følgende:
-
Ved avbestilling senere enn 7 dager før avtalt startdato, faktureres 25 % av avtalt beløp, minimum kr. 1 500.
-
Ved for sen avbestilling, eller dersom vi møter opp til avtalt tid og sted men oppdraget ikke kan utføres, faktureres oppdraget i sin helhet.
-
All kansellering skal skje skriftlig.
-
Renhold Proff tar ikke ansvar for avvik ved flyttevask dersom det utføres håndverksarbeid under eller etter at vasken er utført.
Kvalitetsgaranti
Er du ikke fornøyd med resultatet?
Meld fra innen 48 timer, så utbedrer vi kostnadsfritt. Eventuelle feil må meldes på kontakt.renproff@gmail.com eller telefon +47 467 76 610.
Renhold proff vil forbeholde seg retten til utbedring av avviket, uten at dette medfører reduksjon i pris. Eventuell egen utbedring kompenseres ikke.
Erstatning og ansvar
Dersom en gjenstand skulle bli skadet under et renholdsoppdrag, er dere som kunde forsikret. Hvis en skade skulle oppstå, må dere kontakte oss umiddelbart, og senest innen 48 timer etter oppdraget.
Erstatning vurderes kun dersom det kan påvises at skaden er forvoldt av uaktsomhet fra vår side. Vi er ikke ansvarlige for skader som kan ha oppstått ved normal bruk eller slitasje. Ved erstatning følger vi de vanlige forsikringsvilkårene, der det tas hensyn til gjenstandens alder, slitasje og forventet gjenværende brukstid. Erstatning gjelder kun for gjenstander som er i forskriftsmessig stand, riktig tilkoblet og vedlikeholdt etter gitte retningslinjer.
Konfliktløsning
Ved uenighet forsøker vi alltid å finne en minnelig løsning. Hvis dette ikke lykkes, kan saken tas til Forbrukertilsynet eller via EU-klageportalen:
👉 www.forbrukertilsynet.no
👉 http://ec.europa.eu/odr